Seksualundervisningen trænger til en overhaling
Trods en lidt sløset tilgang, så er jeg faktisk endt med at
gå fra folkeskolen med adskillige brugbare redskaber. Redskaber som jeg senere
fik bygget ovenpå i gymnasiet, og som kulminerede i en bachelor på
universitetet. Men særligt på ét punkt ville jeg gerne have været klædt bedre
på; viden om sex.
Det er egentlig ikke fordi at jeg ikke anede noget om sex.
Det er heller ikke fordi jeg prikkede hende i maven med mit erigerede lem eller
vendte kondomet forkert - men min viden om det seksuelle skal på ingen måde
tilskrives undervisningen i folkeskolen. Den var nemlig, for at sige det mildt,
en smule mangelfuld.
Og her var det altså for en gangs skyld ikke min egen
manglende opmærksomhed eller interesse i emnet som var skyld i, at jeg ikke gik
fra timerne med noget i rygsækken. Jeg var teenager, der fandtes ikke noget som
helst mere interessant end sex på det tidspunkt, så jeg spidsede virkelig
ører. Men jeg fik så absolut intet ud af at sidde på skolebænken og lytte
til min lærer fortælle om blomsterne og bien – desværre. Jeg har sidenhen
reflekteret lidt over det, og jeg tror jeg har fundet problemet.
Underviserne er ikke de rette til opgaven
Jeg husker tydeligt da
min daværende klasselærer en dag så sig nødsaget til at påtage sig det store
ansvar at lære klassen om sex, kønssygdomme, prævention og hvad der ellers
hører med. Jeg tror ikke det var hendes eget valg, det har formentlig stået i
undervisningsplanen, så der har ikke været nogen vej udenom for hende.
Til hendes forsvar
skal det siges, at hun klarede det hæderligt. I hvert fald sammenlignet med de
andre lærer som også blev tvunget til at påtage sig opgaven senere hen. En dag
havde flaskehalsen åbenbart peget på vores matematiklærer, som i forvejen kunne
være en smule introvert. Jeg forestiller mig, at han har ligget søvnløs natten
forinden – det var i hvert fald en matematiklærer som helt rød i hovedet og med
svedige håndfalder, ikke lagde skjul på, at han bestemt ikke var i sit rette
element. Noget der smittede af på os andre, som også blev utrygge ved
situationen og derfor talte sekunderne til frikvarter i stedet for at koncentrere
os og blive klogere.
Jeg ved ikke, om det
var fordi han konsekvent tabte lodtrækningen eller bare ikke turde sig fra
overfor de andre lærere, men vores matematikunderviser fik lov at stå for
seksualundervisningen flere gange efterfølgende – til trods for, at det helt
tydeligt var ubehageligt for ham. Efter at have rullet kondomer på agurker blev det til
sidst for meget for ham. Så i stedet for at tage de beskidte ord i sin mund
valgte han ganske fornuftigt at køre rullebordet med det store billedrørsfjernsyn
ind i klasselokalet så vi kunne se videoer i stedet.
Kommentarer
Send en kommentar