Seksualundervisningen trænger til en overhaling

Trods en lidt sløset tilgang, så er jeg faktisk endt med at gå fra folkeskolen med adskillige brugbare redskaber. Redskaber som jeg senere fik bygget ovenpå i gymnasiet, og som kulminerede i en bachelor på universitetet. Men særligt på ét punkt ville jeg gerne have været klædt bedre på; viden om sex. 
Det er egentlig ikke fordi at jeg ikke anede noget om sex. Det er heller ikke fordi jeg prikkede hende i maven med mit erigerede lem eller vendte kondomet forkert - men min viden om det seksuelle skal på ingen måde tilskrives undervisningen i folkeskolen. Den var nemlig, for at sige det mildt, en smule mangelfuld. 
Og her var det altså for en gangs skyld ikke min egen manglende opmærksomhed eller interesse i emnet som var skyld i, at jeg ikke gik fra timerne med noget i rygsækken. Jeg var teenager, der fandtes ikke noget som helst mere interessant end sex på det tidspunkt, så jeg spidsede virkelig ører. Men jeg fik så absolut intet ud af at sidde på skolebænken og lytte til min lærer fortælle om blomsterne og bien – desværre. Jeg har sidenhen reflekteret lidt over det, og jeg tror jeg har fundet problemet.

Underviserne er ikke de rette til opgaven

Jeg husker tydeligt da min daværende klasselærer en dag så sig nødsaget til at påtage sig det store ansvar at lære klassen om sex, kønssygdomme, prævention og hvad der ellers hører med. Jeg tror ikke det var hendes eget valg, det har formentlig stået i undervisningsplanen, så der har ikke været nogen vej udenom for hende.
Til hendes forsvar skal det siges, at hun klarede det hæderligt. I hvert fald sammenlignet med de andre lærer som også blev tvunget til at påtage sig opgaven senere hen. En dag havde flaskehalsen åbenbart peget på vores matematiklærer, som i forvejen kunne være en smule introvert. Jeg forestiller mig, at han har ligget søvnløs natten forinden – det var i hvert fald en matematiklærer som helt rød i hovedet og med svedige håndfalder, ikke lagde skjul på, at han bestemt ikke var i sit rette element. Noget der smittede af på os andre, som også blev utrygge ved situationen og derfor talte sekunderne til frikvarter i stedet for at koncentrere os og blive klogere.
Jeg ved ikke, om det var fordi han konsekvent tabte lodtrækningen eller bare ikke turde sig fra overfor de andre lærere, men vores matematikunderviser fik lov at stå for seksualundervisningen flere gange efterfølgende – til trods for, at det helt tydeligt var ubehageligt for ham. Efter at have rullet kondomer på agurker blev det til sidst for meget for ham. Så i stedet for at tage de beskidte ord i sin mund valgte han ganske fornuftigt at køre rullebordet med det store billedrørsfjernsyn ind i klasselokalet så vi kunne se videoer i stedet.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

How to increase your chances of success on dating sites and apps

Hej baby! – farvel nattesøvn.

Brug af mobil under kørsel giver fremadrettet et klip i kortet